Posted: an hour ago
Min puls hamrede mod tindingerne, mens jeg stirrede på skærmen. Det var ikke en af de der lange, planlagte aftener foran computeren. Jeg sad i bussen på vej hjem fra en lang vagt, og min telefon var det eneste, der holdt mig beskæftiget. Jeg havde indsat 200 kr. på min konto på denne underholdningsplatform, mest fordi jeg kedede mig og ville prøve noget nyt. Det er her, man virkelig finder ud af, hvad er chicken road, når man pludselig står med 10 kr. indsats og ser en lille, pixeleret kylling forsøge at krydse vejen.

Spillet er såre simpelt, men det er præcis det, der gør det farligt. Hvert skridt kyllingen tager, øger din gevinst. Man ser multiplikatoren klatre fra 1.10x til 1.50x, og så videre opad. Men hvis kyllingen bliver ramt af en bil – hvilket sker oftere, end man har lyst til at indrømme – så er hele indsatsen væk. Jeg havde spillet i ti minutter og var allerede nede på 80 kr. af mit oprindelige indskud. Jeg besluttede mig for at satse 40 kr. på én gang. Kyllingen startede sit løb. Den første vejbane gik fint, multiplikatoren ramte 1.45x. Jeg tøvede. Den næste vejbane, 2.10x. Mine fingre svævede over knappen. Jeg kunne mærke bussen bremse op, og jeg vidste, at jeg snart skulle af.

Det var i det splitsekund, at jeg besluttede mig. Jeg så kyllingen tage et skridt ud på den tredje vejbane, hvor en lynhurtig sportsvogn kom drønende. Jeg trykkede på "Cashout" præcis i det øjeblik, hvor bilen var en millimeter fra at ramme den. Skærmen lyste op, og min saldo sprang fra 40 kr. til 148 kr. på et enkelt tryk. Det var den der følelse af ren lettelse blandet med et adrenalinsus, som man ikke får ret mange andre steder.

Funktion Beskrivelse

Minimum indsats 10 kr.
Maksimal gevinst Afhænger af multiplikator
Platformens spiltype Lynhurtig arkade-stil
Udbetaling Hurtig behandling

Det er vigtigt at huske, at denne type underholdningsplatform handler om underholdning og ikke en fast indtægt. Jeg har lært, at man skal have en grænse. Den aften i bussen endte jeg med at hæve 350 kr., hvilket betød, at jeg havde vundet 150 kr. oveni de 200 kr., jeg startede med. Det er ikke de store milliongevinster, man læser om i eventyr, men det er de små, hurtige sejre, der gør det sjovt.

Når man bevæger sig ind på en digital platform som denne, er det alfa og omega at kende sine egne begrænsninger. Mange glemmer, at multiplikatoren på 5.0x eller 10.0x ser fantastisk ud, men sandsynligheden for at kyllingen overlever så længe, er markant lavere. Jeg har set min saldo forsvinde hurtigere, end jeg kunne nå at blinke, fordi jeg blev grådig og ville have 8.0x i stedet for at tage de sikre 2.5x.

Der er også noget ved det visuelle design, som fungerer godt. Det er ikke unødigt kompliceret. Man kan koncentrere sig om selve spillet, uden at man bliver forstyrret af for mange blinkende ikoner eller unødvendige menuer. Det er en ren oplevelse af "spil nu, få resultatet med det samme". Det er nok derfor, det fungerer så godt på en mobiltelefon, når man er på farten.

Husk altid, at spillene er baseret på tilfældigheder. Der findes ingen magisk formel, der garanterer, at kyllingen kommer sikkert over vejen hver gang. Det er en del af spændingen. Nogle dage vinder man, andre dage taber man sit indskud på få minutter. Det vigtigste er, at man aldrig spiller for mere, end man kan tåle at miste, og at man ser det som en måde at købe sig til lidt spænding i hverdagen. Min oplevelse i bussen var bare held, og det er jeg fuldt ud klar over. Det er den usikkerhed, der gør, at jeg vælger at logge ind en gang imellem, når jeg trænger til at koble helt af fra hverdagens rutiner.